Nieuwe lichting Cera Award laureaten 2019

Kunnen spelen maakt gelukkig


Iets wat voor velen vanzelfsprekend is, is voor anderen een uitdaging. Ook dit jaar engageerden jongeren zich om deze uitdaging te verlichten, in het kader van een Cera Awardtraject. Sommigen bogen zich over technische oplossingen rond de vrijetijdsbesteding van personen met een beperking, anderen creëerden met behulp van technologie meer levenskwaliteit voor kwetsbare doelgroepen.

Dit jaar verdienen 26 studenten (9 projecten) een Cera Award voor hun project, uitgereikt tijdens de prijsuitreiking op 18 oktober. Een Cera Award is een erkenning voor de sociale, communicatieve en creatieve competenties en het engagement van studenten voor een socialprofitorganisatie.



Zesentwintig studenten bekroond met Cera Award

1. Oost-Vlaanderen - Limburg – Lola Ilegems, Cédric Van Hool en Simen Vrancken, studenten Product Design (LUCA School of Arts) ontwierpen op vraag van DVC Heilig Hart uit Deinze twee versies van BUB, een waterkussen waarbij kinderen op een tastbare manier hun eigen lichaam kunnen (leren) bewegen. Zelfs kinderen met een zware fysieke en/of mentale beperking worden zo uitgedaagd te voelen, ontdekken en bewegen.

2. Limburg – Miriam Laaraj en Ben Luyck werkten aan een wandelparcours voor personen met dementie. Deze studente Verpleegkunde en student ICT van UCLL werkten, in cocreatie, vier producten uit voor de bewoners van wzc Toermalien uit Genk die bij aanraking iets tonen; een harp die geluid produceert, een ledframe dat animatie toont, een tekenblad dat beperkte input omzet in een mooie tekening en een scherm dat abstracte kunst genereert. Deze instrumenten zorgen ervoor dat de bewoners hun kamer verlaten en samen met anderen de items gaan ontdekken.

3. Limburg – Ward Albert, Jolien Krops, Wotan Pype en Joren Schoonbrood, studenten Architectuur (UHasselt), kregen via UD Woonlabo de opdracht om een schaduwveld voor wzc Sint-Oda uit te werken. Het terras van nieuwbouw Sens-City van Sint-Oda was niet ideaal; bewoners kunnen niet heel lang op het terras omdat ze niet lang kunnen stilzitten in de vlakke zon. Het schaduwveld bestaat uit een constructie die de zon filtert. Vijf van de draagpalen van de constructie hebben, net als gebouw Sens-City, een link met de zintuigen, bijvoorbeeld een paal die geluid produceert wanneer je voorbij wandelt of een paal waar je verschillende texturen op kan voelen.

4. Limburg – Kaat Berben, Eline Bogemans, Immig Groven en Fanni Prosmans, studenten Interieurarchitectuur (UHasselt), bouwden in het UD Woonlabo twee kamers om tot inclusieve hotelkamers. Aanpassingen zoals het wegwerken van obstakels en gevaarlijke trapjes, brede doorgangen voor de draaicirkel van een rolstoel, steunen in de badkamer... maakten hotelkamers voor personen met een beperking mogelijk.

5. Limburg – Siemen Bloemen, Melissa Both en Thomas Meers werden als studenten Ergotherapie (PXL Healthcare Hasselt) door UD Woonlabo gevraagd om drie groepen studenten uit andere richtingen te ondersteunen. Bij elk project deelden ze hun expertise, werd er uitvoerig besproken wat wel en niet kon en was er een transfer van kennis tussen hen en de technische studenten. Dankzij hun adviezen, kennis en samenwerking met studenten uit andere richtingen, leidden drie projecten in cocreatie tot mooie resultaten.

6. Vlaams-Brabant – Elien Vlaeyen en Irina Wils, studenten Biomedische Ingenieurswetenschappen (KULeuven) kregen van Heder de opdracht een product te ontwerpen zodat een kind met ernstige slikproblemen toch op een veilige manier smaken kan proeven. Ze ontwikkelden een spray met waterachtige vloeistof, die gemaakt wordt door voedsel te pletten en te zeven of door voedsel te koken en te mixen. Op die manier kan een kind met een beperking ook proeven wat zijn tafelgenoten eten.

7. Vlaams-Brabant – Henk De Bruijn en Joost Stessens, studenten Internet Computing (Industriële Ingenieurswetenschappen; KULeuven – Groep T) ontwikkelden samen met de bewoners van wzc Ter Vlierbeke een applicatie voor het project Grace Age. Daarmee kunnen de senioren via vragenlijsten hun noden en bezorgdheden invullen, en kunnen verzorgers een vinger aan de pols houden bij wat de bewoners voelen en ervaren.

8. Vlaams-Brabant – Emile Carron, Leen Gadisseur en Lotte Hendrickx, studenten Elektronica/ICT (Industriële Ingenieurswetenschappen, KULeuven – Campus De Nayer) werkten samen met enkele andere studentengroepen aan de website van WAI-NOT, die jongeren met een verstandelijke beperking de mogelijkheid biedt om te internetten binnen een op maat gemaakte omgeving. Elke groep werkte aan een andere vaardigheid. Dit trio kreeg de vaardigheid ‘muis stilhouden’ als doel toegewezen. Ze ontwikkelden interactieve spelletjes zoals ‘dieven zoeken’, ‘voetballen’ en ‘dieren eten geven’.

9. Vlaams-Brabant – Maxim Beuselinck, Jan Bleyaert en Jonas De Wit, studenten Elektronica/ICT (Industriële Ingenieurswetenschappen, KULeuven – Campus De Nayer) werkten eveneens aan de website van WAI-NOT. Zij kregen de vaardigheid ‘slepen met de muis’ toegewezen. Ze ontwikkelden spelletjes zoals ‘vlinders vangen’, ‘vleermuis zoeken’, ‘stenen ontwijken’ en ‘parcours afleggen met kikkers’. De spelletjes sluiten aan bij de interesses en de leefwereld van de kinderen en stimuleren hun computervaardigheden.